De geboorte van datahow

20 Dec 2015

In Februari van 2015 was het zover. Na ruim tien jaar actief te zijn geweest in de ICT dienstverlening als Business Intelligence (BI) consultant was het tijd om het zelf te proberen. Bij mijn laatste werkgever werd ik getroffen door (nog) een reorganisatie. Mijn tijdelijke contract werd maar één keer verlengd, waardoor ik in januari 2015, voor het eerst in mijn leven, werkloos was. Absoluut geen leuke ervaring, ongeacht of je nog jong of oud bent. Mijn baan verliezen terwijl ik er 100% voor ging; dat deed wat met me. Ik voelde me gekwetst en onzeker. Maar tegelijkertijd was dit ook een duwtje in de rug. Twee jaar voordat ik ontslagen werd was ik bij hetzelfde bedrijf (toen als externe BI consultant) met een plan bezig. Ik wou zelfstandig ondernemen. Ik weet nog dat ik naar een pakkende naam zocht, iets met “data” want dat is mijn passie en dan ook nog kort, bestaand uit echte woorden en met een beschikbaar .nl én .com domain. Geen makkelijke opgave. Geholpen door domain.me heb ik verschillende handige websites afgestruind opzoek naar “mijn nieuwe identiteit”. En opeens had ik hem! Datahow.nl en datahow.com waren beide beschikbaar en werden van mij. Twee jaar lang heb ik daar niets meer mee gedaan; althans niet met het domain. Maar ik had inmiddels wel de weg gevonden naar zzp-nederland, ondernemersplein en verschillende websites met nuttige informatie over het beginnen van je eigen bedrijf.

Daarom is het eind januari 2015 snel gegaan. Even in de WW en dan via de startersregeling begonnen met datahow. Een oude klant was op de hoogte van mijn beschikbaarheid gebracht en wou zo snel mogelijk met me in zee. Het inschrijven van het bedrijf bij de KvK ging vlot; alles was geregeld om van start te gaan. Daarvoor moest ik een business plan opstellen en goedgekeurd krijgen van het UWV. “Leuk!”, dacht ik. Laat ik het goed aanpakken en opzoek gaan naar data. Via ondernemerstest werd ik met de neus op de feiten gedrukt wat betreft mijn karakter en persoonlijkheid (best pijnlijk soms, die feedback van collega’s en bekenden). Data over de markt bleken ook makkelijk te vinden. Bij het CBS is er een zee aan relevante data te vinden, alhoewel niet altijd actueel, maar dat bleek ook geen probleem. Bij websites als ictmarktmonitor en it-contracts is er veel aanvullende informatie te vinden.

De opsomming van alle relevante informatie heeft geresulteerd in het ondernemingsplan voor datahow.nl.